طرح اساسي محرابي از طرح محراب الهام گرفته شدهاست و تزئيناتي از قبيل قنديلها و ستونها و سرستونها و گل و برگها به آن اضافه شدهاست. گروههاي فرعي اين طرح بنامهاي محرابي درختي ، محرابي گلداني ستوني محرابي قنديلي ، محرابي گلداني و محرابي دورنما آوازه دارااست.
گلداني
درطرح گلداني اكثر زمان ها صورت گلدان در اندازه هاي متعدد به چشم ميخورد.گاه يك گلدان تبارك مملو از گل تك تك فرش را مي پوشاند. گاه چندگلدان كوچك بطور متقارن در حوالي متن و يا دنبال هم سرتاسر متن را فرا مي گيرد. گروههاي فرعي اين طرح عبارتند از : گلداني ختائي، گلداني دوطرفه، گلداني محرابي، گلداني سراسري ، گلداني ظل السلطان(گل وبلبل) ، گلداني حاج خاتمي ، گلداني تكراري ، گلداني لچك ترنج و گلداني يكطرفه.
محرمات
در اين طرح كل متن فرش از جهت طولي به يكسري رديف موازي تقسيم مي خواهد شد ودرون اين رديفها با نگاره هايي همانند بته جقه ، گونه هاي اسليمي و يا ختايي و گل وبرگهاي ديگر تزيين مي شود. به عبارت ديگر متن فرش به طور رويه منش مي باشد.محرمات بته جقه اي معروفترين طرح اين مجموعه ميباشد . اين طرح در برخي از نقاط ايران به اسم قلمداني داراي اسم و رسم ميباشد. تيم هاي فرعي طرح محرمات عبارتند از قلمداني سراسري، گل ريز با زمينه يكرنگ و بته با زمينه الوان
ايلي
اين طرحها از قديمي ترين و اصيل ترين طرحها در فرشبافي ايران بوده ميباشد ومخلوق ذهن قاليبافان مستقر ميباشد. طبيعت و محيط معاش آنها به معمولي ترين شكلي در طرح اين فرشها منعكس گرديدهاست. از نقشه هاي منظم و مدون پيروي نميشود و دارنده زيبايي دلپسندي ميباشد. طراحان فرش اين طرح را از ناحيه اي به حوزه ديگر منتقل كرده اند چنانكه از غربي ترين نقطه ايران به شرقي ترين حيطه منش يافته ميباشد. گروههاي فرعي اين طرحها اكثر اوقات منسوب به مناطقي ميباشد كه طرح نخست در آنجا اشاعه پيدا نموده است و يا به اسم عده اي ميباشد كه دارنده نفوذ محلي بوده اند و يا پيشنهاد بافت آن را داده اند. نامهاي داراي شهرت و قديمي اين تيم عبارتند از هيبت لو (مرتبط با عجم و آباده) ، قشقايي بته ، افشاري، خاتوني، اردبيل، مزلقان ، خمسه ، ساوه، تفرش، هريس، كريم و مهربان، گوراوان، زنجان و مشكين شهر، بختياري، كردي، يلمه، گبه(خودرنگ) ، سيستان، بهشت، سالارخاني، يعقوب خاني، سنگ چوبي، علي ميرزائي، جان بيگي، جانمازي،جوين، موسي آباد، بلوچستان، ويس، قرجه، سنه و تيم گل
- ۲۰ بازديد
- ۰ نظر